Jak si všímat, co se děje právě teď

By Michaela Slussareff 19/01/2019

Ráda bych vám představila aplikace, které prohlubují naši koncentraci a podpoří také naše celkové zklidnění. Jejich jediná malá nevýhoda je, že jsou opět v našem telefonu a my musíme být obezřetní, jakým způsobem je budeme používat, aby nás opět nevtáhly do výru online světa.

Vybrané aplikace jsou zacíleny na předání informací o „mindfulness“ – tedy meditace všímavosti. Jedná se o kognitivní metodu, která vás skrze pravidelné cvičení, učí spočinout v přítomnosti. Daná meditace prokazatelně vyvolává uvolňující reakce a vede ke snížení hladiny kortizolu v krvi, a tím i stresu jako takového.

Možná vás překvapuje, že se v dnešní době musíme opět učit, jak žít přítomností, jak být tady a teď. Jak neodbíhat v myšlenkách pryč od toho, co právě děláme. Když se ale podíváme kolem sebe, krásně to vidíme třeba na svých dětech, které spousty hodin tráví denně v jiné realitě (u televize, hraním her či čtením knížky). Co se děje právě teď, často vůbec nevnímají. A co my, když sedíme u snídaně s rodinou a ani nevíme, co jíme, protože myslíme na to, co nás čeká v práci, nebo právě čteme na telefonu aktuální zprávy? Řada vědeckých výzkumů ukazuje, že právě práce s pozorností a podpora všímavosti vede ke zklidnění, zlepšení stavu našeho zdraví a celkového pocitu spokojenosti.

Kdo chce pochopit meditaci, musí ji provádět, to je základní pravidlo.

Stáhněte níže uvedené aplikace a vyberte si, která vám bude nejlépe sedět. Mě osobně se líbí Headspace a nejen proto, že je to aplikace „pro Evropany“. Uvidíte, že to bude stát za to, stačí jen vydržet, což díky aplikacím bude o tolik lehčí, než kdybyste v tom byli od začátku sami.

Aplikace Headspace (headspace.com), jejíž hlavním tvůrcem je bývalý budhistickým mnich Andy Puddicombe.

On sám vás v rámci desetiminutových lekcí naučí naprosté základy meditace. Skrze krátké lekce vás zbaví ostychu z meditace, které plynou zpravidla z představy mnicha sedícího v lotosovém květu pod stromem na vrcholu hory a představí vám pravidelná cvičení, která vás povedou k vnímavosti vlastního těla a mysli. Celá aplikace je vytvářena tak, abychom vnímali meditaci jako něco naprosto přirozeného. Sám Puddicombe přiznává, že jeho hlavním cílem je zpřístupnit meditaci co největšímu počtu lidí, protože on sám zjistil, že pravidelné meditování přináší do života řadu pozitivních změn. A opravdu prý stačí 10 minut denně. Malá nevýhoda je, že je aplikace pouze v angličtině a zdarma je pouze několik prvních lekcí, další je třeba si dokoupit.

Aplikace Calm (calm.com) je aplikace podobná aplikaci Headspace, ale kromě třítýdenního meditačního programu nabízí i jen týdenní, který se soustředí hlavně na kvalitu vašeho spánku.

Využijete ji tedy primárně při poruchách spánku, které v Praze v letních horkých měsících přepadaly opravdu skoro každého.

Aplikace Smiling Mind (smilingmind.com.au) je ke stažení zdarma a nabízí opět bezpočet cvičení pro podporu všímavosti.

Její zajímavostí je, že má rozpracováno několik variant programů dle věku a preferencí uživatele, v rámci nichž nabízí specifický obsah. Mohou ji využívat také děti starší sedmi let.

A poslední z výčtu aplikací je Insight Timer iOSOS Android), která funguje na podobném principu jako předešlé.

Registrace je zdarma a poté získáte mnoho hodin audio lekcí. V aplikaci naleznete nejen audio se světoznámými učiteli mindfulness, ale také audio k tématům jógy či obyčejné relaxace. Výhoda je, že lze audio filtrovat dle jazyků. Bohužel v češtině byly doposud k nalezení pouze dvě lekce, zbytek je většinou v angličtině. Aplikace také nabízí sledování pokroků, sdílení či možnost konverzovat s ostatními praktikanty a učiteli. Výhodou je, že nemusíte hledat videa a výuku na internetu nebo na YouTube.

Autorka: Zdeňka Černá

Článek vyšel v Pražská Evvoluce

 

 

Tento článek vznikl díky podpoře Nadačního fondu AVAST. Děkujeme!

 

Doufám, že vás meditace všímavosti začne bavit a vychutnáte si celé číslo Pražské evvoluce pěkně v klidu, vědomě a soustředěně. Bude to jistě úplně jiný zážitek a o to nám přece v environmentální výchově jde především.